پخش زنده
امروز: -
رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود فضای کسب و کار: هدف ما این است که هشت هزار صیادی که ثبت نام کرده اند زودتر به دریا بروندو ماهی بگیرند و سفره شان پر شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، موضوع: صدور مجوزهای صیادی امروز با حضور میهمانان: آقای عباس نژاد مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان/ آقای سیاح رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود فضای کسب و کار وزارت امور اقتصاد و دارایی در برنامه میز اقتصاد پیگیری شد.
در ابتدا مجری با طرح این سوال که: همانطور که شاید بینندگان عزیز اطلاع داشته باشند صیادان بعد از این که در درگاه ملی مجوزها ثبت نام کردند و بعد از آن هم در اوایل خرداد امسال مجوز فعالیت گرفتند با چالشهای مختلفی مواجه شدند ابتدا اداره شیلات استان هرمزگان اعلام کرد این مجوزها را قبول ندارد و بعد از پیگیریهایی که شد در نهایت شیلات به قانون تمکین کرد و این مجوزها را پذیرفت. صیادان بعد از عبور از این مشکل رسیدند به اداره بنادر و دریانوردی استان هرمزگان که این اداره هم اول به صیادان گفت بروید به اداره شیلات استان و باید آن جا تائید شود که این موضوع هم وقتی رسانهای شد اداره بنادر عقب نشینی کرد و گفت احتیاجی به شیلات نیست و مستقیم در همین اداره بنادر و دریانوردی کارهایشان انجام میشود و قایق هایشان باید تائید فنی شوند. در این برنامه به این موضوع میخواهیم بپردازیم ابتدا گزارشی ببینیم.
ابتدا قرار بود که با مسئولان سازمان بنادر و دریانوری کشوری در برنامه حضور داشته باشند که خیلی پیگیر هم شدیم در نهایت اعلام کردند که نماینده رسمی ما در این موضوع آقای عباس نژاد مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان است که هم اکنون ارتباط تصویری داریم با مرکز بندرعباس، سلام آقای عباس نژاد، جدیدترین خبر شما چیست؟
عباس نژاد: در حال حاضر بیش از دو هزار و ۷۰۰ شناور پرونده تشکیل شده که تاکنون ۲۱۳ فروند هم بازرسی انجام شده و ما از این بازرسیهایی که انجام شده ۴ درصد عدم انطباق اسنادی برای تشکیل پرونده داشتیم و به محض این که آنها آماده شود و ما هم اعلام کردیم که روزهای یکشنبه و سه شنبه هر هفته بازرسان ما در مناطق تجمع این شناورها حاضر میشوند برای بازرسی ها.
سوال: کل قایقهایی که آمدند درگاه ملی مجوزها، مجوز فعالیت گرفتند چه تعداد است؟
آقای عباس نژاد: آخرین اطلاعی که من دارم حدود هشت هزار تا است.
سوال: چقدر گفتید الان تائید فنی شده است؟
عباس نژاد: عرض کردم ۲۱۳ فروند بازرسی انجام شده که مراحلشان در حال انجام است.
سوال: شما قرار بود مصاحبهای که من با شما داشتم در خرداد ماه، قرار بود از اول تیرماه این کار شروع شود گفتید مدارکهایشان کامل شود ظرف مثلا سه چهارروز ما تائید میکنیم الان تازه مدارک گرفتید پس اینها کی تایید میشود؟
عباس نژاد: من آن جا دو شرط را خدمت شما عرض کردم
سوال: با تمام آن شرطهایی که گفتید
عباس نژاد: شرط دست من نیست، دست قایق دار است. من در مقطع اول مدارک را میگیرم، مدارک تکمیل باشد بازرسی میکنم در حین بازرسی باید شناور مطابق با آن آئین نامهها و استانداردها ایمنی که باید باشد، باشد اگر باشد ما انجام میدهیم اگر نه ایرادات را به آنها اعلام میکنیم میگوییم بروید انجام دهید.
سوال: عذرخواهی میکنم با تمام توجیهاتی که شما گفتید قبول، تمام این مراحل را داشته باشد چندروز طول میکشد که تایید فنی شود؟
عباس نژاد: عرض میکنم تائید فنی، من میروم بازرسی میکنم ایرادات را اعلام میکنم
سوال: تمام اینها را که گفتید قایق دار داشته باشد
عباس نژاد: تمام این مراحل را داشته باشد از نظر ما صدور مجوزش خیلی کار ندارد و سریع انجام میشود
سوال: چند روز؟
عباس نژاد: دو سه روزه عرض کردم ما انجام میدهیم، ولی نکتهای دارد
سوال: قایق داران و صیادان الان چند روز است که همه مدارک را داده اند و مشکلی هم ندارند، ولی هنوز مجوز را ندادید
عباس نژاد: مدارک دادند شما مطمئن هستید که مشکل ندارند؟
سوال: پس شما اعلام کنید چندتا از این قایقهایی که آمدند
عباس نژاد: ما به همه قایقها بازرسی که انجام شده همان جا به آنها ایرادات را اعلام کردیم.
سوال: چند تا از آنها بدون ایراد بوده است؟
عباس نژاد: آمارش را میگویم دقیق خدمتتان، در تاریخ ۱۷ آبان ۱۳۹۱ آئین نامهای در هیات وزیران مصوب میشود به درخواست سازمان حفاظت محیط زیست بند یک آن میگوید ثبت قایقهای تفریحی و صیادی جدید بنزینی و جایگزینی موتورهای آنها از ابتدای سال ۱۳۹۲ توسط وزارت راه و شهرسازی یا سازمان بنادر و دریانوردی صرفا برای موتورهای چهارزمانه بنزینی مجاز میباشد، شما این فرض را داشته باشید که تمام موتورهای این قایقها دوزمانه است و چهارزمانه نیست.
سوال: سوالی که هست این جا است، دوستان صیاد، چون از اولش در واقع وقتی اینها در درگاه ملی آن اول که اداره شیلات متصل نشد به درگاه ملی مجوزها و طول کشید بعد مستقیم این قضیه وارد عمل شد و مجوزها هم داده شد بعد که مجوزها داده شد شیلات قبول نکرد، چون مراحلی دارد و اینها در پیچ و خم هستند این هم جزو آن پروسه دارد حساب میشود. الان این صیادان آمدند به هرحال باید قایق هایشان بررسی فنی شود، بحث تسهیل در کارشان است، شما میگویید این تعداد آمدند
عباس نژاد: ما تمام تسهیلات لازم را گذاشتیم، دو درخواست داشتیم که ما اعلام کردیم یک بند هم ببینید ما در عین حال که کار را متوقف نکردیم و داریم کارمان را انجام میدهیم، ولی توضیح دادم براساس همان آئین نامهای که مصوب بوده ما نمیتوانستیم این شناور را ثبت کنیم، در سال ۹۸ درخواستی از سمت سازمان بنادر و وزارت کشور و وزارت راه میرود مبنی بر این که با توجه به این که بند ۴ آئین نامهای که عرض کردم که وزارت صمت موظف بوده اقدامات لازم را برای تامین موتورهای چهارزمانه بنزینی به منظور جایگزینی موتورهای دو زمانه در قایقهای تفریحی و صیادی به عمل بیاورد این محقق نشده بوده، ما پیشنهادی میدهیم که سه سال این مصوبات را تمدید کنند، در سال ۹۸ برج هفت، سه سال تمدید میکنند که عملا برج هفت ۱۴۰۱ این خاتمه پیدا میکند. در برج ده سال ۱۴۰۱ ما مجدد از وزارت کشور درخواست میکنیم که این مجدد تمدید شود تا ما بتوانیم پروسه ثبت را کامل کنیم که تا الان هنوز ما هیچ مصوبهای از هیات محترم وزیران برای تمدید معافیت آن آئین نامه سال ۹۱ نداریم با وجود این داریم کارمان را انجام میدهیم.
سوال: مواردی که شما میگویید قایق هایشان باید تائید فنی شود و چند شرط را شما فرمودید، آیا اینها را در درگاه ملی مجوزها رفتید عنوان کردید یا خیر؟
عباس نژاد: درگاه ملی مجوزها مربوط به مجوزها میشود این کاری که ما داریم انجام میدهیم گواهینامه است و در مجوز نیست.
سوال: آقای سیاح ما صحبتی که با ایشان چند روز قبل داشتیم گفتند که دوستان نیامدند در درگاه ملی مجوزها این شرایطها را
عباس نژاد: درخواست در درگاه صدور مجوزها ما زمانی خود آقای سیاح باید خاطرشان باشد چندین جلسه خدمتشان داشتیم، در انتها مکاتبهای را ما داریم از خود مجموعهای که مدیریت میکنند خود آقای سیاح که در آن تاریخ در آن جا به ما اعلام کردند که این موضوع یعنی پذیرفتند که این موضوع مشمول درگاه مجوزها نمیشود و خارج کردند. مکاتبه اش است.
سوال: من با آقای سیاح صحبت کردم، شما در زمانی میتوانید این شرایط را از قایقداران مطالبه کنید بحث فنی و تمام این شرایط را عنوان کردید، شما چنین کاری انجام ندادید و جلسهای هم که با آقای سیاح داشتید خود ایشان گفتند که به این شرط از مجموعه شما پذیرفتند که در حد یک پلاک کردن مثل ماشین که زیاد کار صیادان سخت گرفته نشود قبول میکنند، اما قانونا اداره بنادر هم نرفت در درگاه
عباس نژاد: اگر یک خودرو مدارک مالکیتی اش آماده نباشد، اگر یک خودرو یک مشکل فنی داشته باشد آیا پلاک به او میدهند؟
سوال: روند کند است کسی نمیگوید که تائید فنی نشود، باید تائید فنی شود، اما قرار بود از اول تیر کارش شروع شود شما گفتید اگر مدارکش کامل باشد یکی دوروزه میدهید.
عباس نژاد: کندی روند عرض کردم دست من نیست، کندی روند بر این اساس است که اولا من آخرین سوالی که از استانداری هرمزگان کردم از آقای دکتر شهرزاد که شما هم با ایشان صحبت داشتید این پروسه برای دو سال بوده، با وجود این ما تمام امکاناتمان را انجام دادیم، من ۲۱۳ بازرسی را در طی سه روز گذشته در مجموعه ثبت شناورها و سیستم اداری من یک رکورد محسوب میشده
سوال: این رکورد را داشته باشید موقعی رکود نتیجه میدهد که خروجی داشته باشد گفتید ۲۱۳ قایق پرونده تشکیل دادید، به تفکیک بگویید که الان من یک بار پرسیدم گفتید آماری ندارم اگر اشتباه نکنم، تمام این مدارکها را داشته باشد مشکلی نداشته باشد، چند تایشان را تائید کردید؟
عباس نژاد: تمام این مدارک تائید شود مشکل مجوز دو زمانه به چهارزمانه هم حل شود من بلافاصله گواهی ثبت را میدهم.
سوال: چند تایش را شما تائید کردید؟
عباس نژاد: آمار دقیقش را تا چند لحظه دیگر خدمت شما عرض میکنم.
سوال: یک مشکل همین جا است که خودتان هم آمار دقیق ندارید بعد ما میگوییم روند کنداست قبول نمیکنید.
عباس نژاد: چرا آماری اول خدمت شما عرض کردم گفتم ببینید از این
سوال: سوال قبلی را جواب ندادید، آقای سیاح به ما اعلام کردند که زمانی شما اداره بنادر میتواند مطالبه کند این شرایط را که خودش آمده باشد در درگاه ملی مجوزها این کار را انجام داده باشد، شما این کار را نکردید این شرایط را نرفتید آیتمها را بشمارید بگویید طبق اینها قایق هایتان را تائید میکنیم، باز دوستان صیاد همکاری کردند با شما
عباس نژاد: قانون دریایی ایران است. آیین نامه ماده ۲۸ قانون دریایی مصوب هیات وزیران است در آن جا به ریز گفته
سوال: تمام این موارد شما باید برود درگاه ملی مجوزها ثبت شود.
عباس نژاد: این مجوز نیست، این گواهی نامه است. من از شما سوال میکنم پلاک خودرو، من که میروم گواهینامه رانندگی میگیرم در درگاه ملی مجوزها است؟ گواهینامه است.
سوال: بحث کسب و کار است
عباس نژاد: کسب و کار نیست گواهینامه است
سوال: شما به درگاه ملی مجوزها اعتقاد قانونی دارید یا خیر؟
عباس نژاد: بله، قانون است.
سوال: درگاه ملی مجوزها میگوید تمام این فعالیتها و کسب و کارها باید از این طریق باشد به شما هم اعلام کرده بود که بیایید تمام شرایط را در درگاه ملی مجوزها بگویید این کار را نکردید، این کار را هم که نکردید الان خود آقای سیاح میگوید که به لحاظ قانونی تخلف است باز با این وجود با شما همکاری کرده گفته در حد همان پلاک کردن ماشین، بررسی فنی باشد ایرادی ندارد. اما بیش از این اگر بخواهید صیاد را بگویید این اداره، اول که گفتید اداره شیلات
عباس نژاد: شما مسئولیت ایمنی شناور را به عهده بگیرید من همه را برایشان ثبت میکنم
سوال: ما میگوییم ما معتقد به تائید فنی هستیم، اما نه این که این قدر طول بکشد و چوب لای چرخ صیاد گذاشته شود.
عباس نژاد: اولا این مجوز کسب و کار نیست گواهینامه شناور است، مجوز کسب و کار با گواهینامه شناور متفاوت است این نکته اول، نکته دوم من شناور را دارم به آن گواهینامه میدهم مجوز کسب و کار نمیدهم این یک نکته، همه اینها را ما به آقای سیاح در جلسات بحث کردیم، تائید فنی یک استانداردی دارد
سوال: چقدر باید طول بکشد؟ مگر وقتی مدارک قایقش کامل است این را چقدر کش میدهیم؟ اجازه دهید ارتباط تلفنی داریم با یکی از صیادان استان هرمزگان در بندرعباس، آقای رضیانی سلام، خودتان بگویید بابت این تائید فنی رفتید با چه مواجه شدید؟
رضیانی: اول از همه بعد از این که از درگاه ملی مجوزها گرفتیم ما رفتیم شیلات، شیلات ما را به اداره بندر فرستادند گفتند باید از آن جا پیگیری کنید، ما رفتیم اداره بندر گفتند که باید شناورتان بیمه شود شما باید بروید بیمه کنید خودتان را، بعد آمدند واحدی را در خود اداره بندر مستقر کردند که ما را بیمه عشایری کرد بعد از این که بیمه عشایری کردیم از ما خواستند که کارت ناخدایی بیاوریم این را که میگویم کارت ناخدایی بیاورید و بیمه کنید خودش زمانی را بردهای کاش که کاغذی مینوشتند میگفتند این مدارک را میخواهیم من صیاد این مدارک را آماده میکردم، بفرمائید این تحویل شما، ما تمام مدارکمان را تمام و کمال تحویل اداره بندر دادیم بعد گفتند کارت ناخدایی میخواهد، کارت ناخدایی باید اول از همه برویم کارت سلامت بگیریم بعد درکلاسها شرکت کنیم تا بعد بتوانیم کارت ناخدایی را بگیریم شاید من صیاد راننده شناورم خودم نباشم، شاید ناخدای دیگری داشته باشم.
سوال: اول که به اداره شیلات رفتید شما را برای چه فرستادند؟
رضیانی: گفتند که اصلا ربطی به شیلات ندارد شما باید بروید از اداره بندر پیگیری کنید.
سوال: بعد اداره بنادر چه شد که شما را شیلات فرستاد؟
رضیانی: ما که رفتیم تمام مدارک و مجوز و سند شناورمان را بردیم اداره بندر، دوباره نامه زدند گفتند که بروید شیلات، بعد شیلات دوباره گفت که به ما ربطی ندارد برگردید همان اداره بندر، یعنی حدود دو ماه است که ما در حال رفت و آمد هستیم و به نتیجه نرسیدیم.
سوال: ممنون از شما، آقای عباس نژاد
عباس نژاد: اول این که از اول تیرماه بود دو ماه نبود، نکته دوم این که بیمه سامانه رصد به من سازمان بنادر ارتباطی ندارد، خواسته استانداری است. من فقط گواهینامه ثبت صادر میکنم من آمدم با استانداری همکاری کردم گفتم برای این که مردم چند جا نروند بیایند در همین دفتر ثبت من کار بیمه را هم انجام دهند، بیمه به من ارتباطی ندارد جزو مجوزهایی که من میخواهم هم نیست با هماهنگی استانداری این کار انجام شده است. نکته بعد که بحث گواهینامه قایقها بوده، آن گواهینامه الزامی است، ولی با توجه به این که ما الان لازم دانستیم که این کار سریع انجام شود از همان ابتدای کار گفتیم نیازی نیست، الان اصلا ما آن مدرک مربوط به اگر داشته باشند میگیریم، چون بعضی هایشان دارند، اگر نداشته باشند در حال حاضر نیازی نیست گفتیم و کار را هم دارند انجام میدهند این موضوع از طریق شبکههای استانی اطلاع رسانی شده به طرق مختلف، حضوری اطلاع رسانی شده، بازرسان ما هربار بازرسی میکنند مجدد به صیادان این موضوعات را اطلاع میدهند، کاش از ایشان میپرسیدید قایقشان بازرسی شده یا نه، دوم اگر قایقشان بازرسی شده ایراداتشان به ایشان گوشزد شده یا خیر.
سوال: صحبت این جا است، کسی مخالف بازرسی فنی نیست. صحبت این بنده خدا صیادان است که چرا اول میفرستید شیلات و دوباره شیلات میگویند نه همان بنادر و دوباره از اول، صحبت بروکراسی اداری است، اگر اینها از درگاه ملی مجوزها مجوز گرفتند خوب یک بحث بازدید فنی است که آن کار را انجام میدهید این چرا باید این قدر طول بکشد؟
عباس نژاد: اول تیر یک اشکالی وجود داشت من برای شما توضیح دادم یک بار، در تفاصیل روز فقط اول تیر که آن نامه زده شد بعد که آن بررسی انجام شد و تفصیل درست شد ما از اول تیر مدارک را قبول کردیم مشکلی نداشتیم.
سوال: البته دوم تیر جمعه بود از سوم تیر، در خدمت آقای سیاح رئیس مرکز ملی بهبود فضای کسب و کار هستیم، سلام بر شما، دوستان صیاد میگویند ما را خیلی در پیچ و خمهای اداری انداختند و هربار یک چیز از ما مطالبه کردند یک بار گفتند بروید شیلات، بحث ناخدایی و بحث بیمه و ... آقای عباس نژاد میگویند این مراحل اداری است و باید انجام شود ما هم میگوییم مگر قرار نبود شرایط شما، خود شما هم در گفتگویی که با هم داشتیم گفتید در درگاه ملی مجوزها تمامی آیتمها باید ثبت شود، اگر ثبت نکردند یعنی تخلف کردند و نمیتوانند از صیاد چنین چیزی را بخواهند، اما مرکز شما با اداره بنادر همکاری کرده گفته ایراد ندارد شما بیایید در حد پلاک کردن مثل ماشین فقط تائیدیه فنی شود، اما در این تائیدیه فنی دوستان صیاد میگویند مشکلاتی دیده میشود، شما بابت این مسائل چه صحبتی دارید؟
سیاح: اول بپرسم آن چیزی که دوستان بنادر میخواهند دقیقا اسمش چیست؟
سوال: به عنوان این که تائید فنی شود.
سیاح: قانون میدانید چه میگوید؟
سوال: میخواهید با خود آقای عباس نژاد صحبت کنید؟
سیاح: بله
عباس نژاد: سلام بر شما، آن چیزی که ما در مذاکراتی که هم خدمت خود حضرتعالی همکاران ما داشتند این بود که این کاری که ما داریم انجام میدهیم گواهینامه ثبت کشتی خود شناور است، مجوز کسب و کار نیست، یک گواهینامه است و براساس این از آن مجوزها درگاه ملی بیرون آمد اگر خاطرتان باشد.
سیاح: قانون را بخوانم، هر نوع اجازه الکترونیکی و غیر الکترونیکی اعم از مجوز، پروانه، اجازه نامه، شروع، ادامه، توسعه، جواز، گواهی، نماد، پاسخ استعلام، موافقت، تائیدیه، تائیدیه مجوز است و باید در درگاه ملی مجوزها شرایط، مدارک و هزینه زمان صدورش باید در درگاه ملی مجوزها باشد. برای این تائیدیه قایق الان در درگاه ملی مجوزها نیست، طبق نص صریح قانون حق ندارید بگیرید.
عباس نژاد: این نامهای است که خود شما به ما زدید و اعلام کردید که این خارج شده است.
سیاح: بله اگر یادتان باشد اردیبهشت ماه پارسال سازمان بنادر و کشتیرانی گفت که این شناورهایی که برای صیادی میروند کار خیلی آسانی است و مثل پلاک کردن ماشین کار خیلی روتینی است زمان و هزینهای ندارد میروند یک تائیدیه کوچک میگیرند و میروند، ما گفتیم اگر این طوری است باشه حذف میکنیم از درگاه به درخواست خود شما
عباس نژاد: الان هم همین است منتها وقتی شناوری میآید مشکل فنی دارد منطبق با استاندارد نیست ما به شناور اعلام میکنیم که شما برو این ایرادات را برطرف کن فرض کنید این داخل مجوزها بود چه خارج بود آیا من میتوانستم گواهینامه برایش صادر کنم؟
سیاح: شرایطتان چیست و کجا گفتید؟
عباس نژاد: باید احراز مالکیت شود ما اسناد را میگیریم که در قانون دریایی ایران است
سیاح:باید دردرگاه ملی مجوزها گفته شود اگر نگفته نباشید نباید بگیرید
عباس نژاد:، چون این مجوز کسب و کار نبوده
سیاح: مرجع تشخیص این که چه مجوز کسب و کار است و چه نیست هیات مقررات زدایی است و هیات گفته این مجوز کسب و کار است
عباس نژاد: آن هم نامه زده دیگر، آن هم من مکاتبه دارم از مجموعه شما که این بخش را از مجوز کسب و کار خارج کردید.
سیاح: خیر، ببینید ما نمیتوانیم که قانون را نقض کنیم، قانون میگوید که هر سندی برای شروع کسب و کار لازمه مجوز است شرایط، زمان و هزینه صدورش باید در درگاه ملی باشد، الان هزینه شناوری نیست. ببینید این بحث این که این مجوز هست یا نیست تمام است خیلی صریح است، ۱۰۰ درصد مجوز است و مرجعش هم شما نیستید و هیات مقررات زدایی است من نص صریح قانون را خواندم. مشکل دارید از معاونت حقوقی ریاست جمهوری بپرسید، گواهی، جواز، نماد، موافقت، تائیدیه یا مصوبه هر نوع سند مکتوبی که برای شروع، ادامه، توسعه، انحلال، بهره برداری فعالیت اقتصادی صادر میشود، این صراحتش خیلی روشن است اگر تردید دارید به این صراحت میگویید نخیر نیستیم، باشه معاونت حقوقی ریاست جمهوری.
الان اتفاقی که افتاده این است که برادران شیلات مجوز صیادی را صادر نمیکردند، درگاه ملی مجوزها حسب وظیفه اش صادر کرد، یک ماه قبل از این که صادر شود من رفته بودم در مجلس، مجلس من را خواست
گفت چرا صادر نمیکنید؟ صیادان جنوب نمیتوانند بروند دارند رشوه میدهند و نمیتوانند کاسبی کنند.
سوال: رشوه کجا؟
سیاح: شما که جنوب رفتید از استانداری بپرسید چه خبر بوده، چند خرید و فروش میشده
سوال: خود مجوزها
سیاح: برای این که صیادی کند چه پولهایی میداده، به چه کسانی و چطوری بوده، گزارش بگیرید پخش کنید
سوال: الان که گفتید، بگویید تا روشنگری شود
سیاح: صیادان اجازه نداشتند بروند صید کنند، حکومت جلویش را میگرفته، حکومت در این موضوع کی بوده؟ حکومت در این موضوع شیلات بوده، شیلات اجازه نمیداده، مجلس ما را خواست گفت مگر تو درگاه ملی مجوزها نیستی چرا مجوز را صادر نمیکنی؟ ما از شیلات پرسیدیم چرا مجوز را صادر نمیکنید؟ شیلات گفت در دریا ماهی کم است، ما مطالعه کردیم نتیجه مطالعه این بود که بقیه کشورها چه میکنند؟ آن جا هم ماهی کم است، بقیه کشورها از صیادان پول رسمی قانونی میگیرند بچه ماهی تولید میکنند و ماهی به دریا میریزند و میگویند بروید صید کنید، این چرخه ادامه دارد هم بچه ماهی تولید میشود و هم ذخایرشان آسیب نمیبیند و هم صیادان در ازای یک پول روشن قانونی صید میکنند. ما به عزیزان شیلات گفتیم روش دنیا این است، این را اجر ا میکنید؟ گفتند نه به منابع آسیب میزند، دوباره مجلس خواست گفت چرا صادر نمیکنید؟ صیادان شاکی هستند میگویند از ما پول غیرقانونی میخواهند برای این که برویم صید کنیم، ما گفتیم که صید آسیب میبیند و ماهیهای دریا کم میشود، آقای دکتر شمس الدین حسینی رئیس کمیسیون در جلسه نظارتی کمیسیون این جمله را گفتند مگر شما مسئول ماهی هستید؟ شما مسئول مجوز هستید باید صادر کنید و ما قانون را اجرا کردیم و صادر کردیم، در فرآیند صدور متوجه شدیم که یک پیش مجوزی به اسم شناور وجود داشته، الان خواهش ما از برادران دریانوردی این است که در اجرای قانون و در اجرای نیت دولت و دستور رئیس جمهور واین عزم ملی که شده که کسب و کارها آسان شود لطفا مجوز صیادی را راحت صادر کنید، در آن مجوز که اول آورده بودند هفت روز نوشته بود من چک کردم، هفت روزه صادر کنید اگر شرایطتان پیچیده است در درگاه ملی بیاورید و حتما غیرحضوری باشد. این که میگویند بیاید این جا کاغذ بیاورد این بازیها تمام شده، حق ندارند کسی مردم را به خاطر مجوز و تائیدیه و به خاطر استعلام کاغذ دستشان دهد هیچ جای کشور نباید این اتفاق بیفتد اگر بیفتد خلاف است، خواهش میکنم کمک کنید این دوره گذار زودتر تمام شود این هم به سامان برسد.
عباس نژاد: من واضح بگویم، از این ۲۱۳ بازرسی که انجام شده، یکصد و ۷۰ شناور مشکلی ندارند، الان این جا آقای سیاح هم تشریف دارند، من عرض میکنم کار ما بسیار ساده است، قانون دریایی میگوید مدارکی را نیاز دارد، من که نمیتوانم خلاف قانون عمل کنم، همانطور که مجوز کسب و کار قانون است، این هم قانون است قانون دریایی میگوید مدارکی که مربوط به، الان هم خیلی حضوری نیست ما عملا داریم از طریق تعاونیها از بخشهای مختلف داریم میگیریم
سوال: نزدیک هشت هزار صیاد مجوز دارند، شما هر مرکزتان چند بازرس دارد؟ صیادان عنوان میکردند میروند آن جا دو سه تا بیشتر بازرس نیست، مشخص است فقط ۲۱۳ تا بررسی میشود، صحبت کندی این فرآیند است.
عباس نژاد: فرآیند کند نیست از صیادان بپرسید اعلام کنند چه تعداد اعلام آمادگی کردند و من چه تعدادشان را بازرسی نکردم؟
سوال: من ۲۱۳ مورد را رفتم بازرسی کردم که آماده بودند از اینها ۱۷۰ فروند مشکل فنی نداشتند، این ۱۷۰ فروند مجوز دو زمانه، چهارزمانه به من برسد ثبت میکنم
سوال: از این هشت هزار تا، شما چرا پیامک ندادید به آنها که فلان روز بیایید
عباس نژاد: پیامک دادیم و اعلام هم کردیم، تمام تعاونیها را در جریان گذاشتیم
سوال: کی پیامک دادید؟ چند سری قبل که صحبت کردیم گفتید پیامکی نیست
عباس نژاد: ببینید ما جایی داریم به نام تعاونیهای صیادان که اینها هر منطقه خودش یک چند تا تعاونی دارد، تعاونیهای مجاز هم هست، از طریق شیلات هم اعلام شده ۲۵ تعاونی در استان هرمزگان فعال هستند.
سوال: صحبت این است که اگر اطلاع رسانی جامع باشد، از طریق پیامک، چون خودتان دفعه قبل گفتید پیامکی نیست به تعاونی میگوییم اگر پیامک دهید قطعا این کار سریعتر انجام میشود، شما به ما بگویید که این پرونده کار کی بسته میشود؟
عباس نژاد: من هیچ تاریخی نمیتوانم بدهم، چون ببینید من هرچی به شما توضیح میدهم شما خودتان صحبت خودتان را میکنید، من عرض کردم صیاد شناورش آماده نیست اشکال موتور دارد
سوال: باید به صیاد اطلاع دهید
عباس نژاد: همان جا که بازرسی میشود فرم دارد فرم را پر میکنند و به صیاد اعلام میکنند موتورت منطبق نیست.
سوال: وقتی شما اطلاع رسانی تان در حد اتحادیه است، آن صیاد بنده خدا معلوم نیست کی میرود اتحادیه، پولی خرج نمیکنید که پیامک بزنید اینها را مطلع کنید معلوم است
عباس نژاد: من به چه کسی باید پیامک بدهم؟
سوال: به صیادان، فلان تاریخ تشریف بیاورید با احترام آن جا قایقتان را بررسی کنید.
عباس نژاد: من به همه صیادان پیام میدهم باز هم نمیتوانم به شما بگویم این پروسه چه زمانی تمام میشود؟
سوال: آقای سیاح نظر شما چیست؟
سیاح: این مجوز صیادی بیست سال بود که به طور عادی صادر نمیشد، به آدمهای معمولی نمیدادند به آدمهای خاص میدادند.
سوال: قیمتش چقدر است؟
سیاح: این را من نمیدانم، این را دربیاورید، استانداری میدادند بپرسید.
سوال:، اما قیمت بالایی دارد
سیاح: عرضم این است که الان ما در دوره گذار هستیم، از حالت ناجور قبلی به انشاالله حالت کاملا غیرحضوری و کاملا الکترونیک، این که میفرمایند آن جا فرمی هست بروند پر کنند برای دوران قبل است، تا حالا اینها الکترونیک نکرده بودند ما الان نمیخواهیم پلیس بازی دربیاوریم که چرا الکترونیکی نکردید، ولی قبلا باید میکردید حالا صبر میکنیم منتها خواهش دولت از این دوست دیگر دولت این است که قانون میگوید کاملا غیرحضوری و کاملا الکترونیک، این صیادان بیچارهای که از اول خرداد ماه مجوزشان را گرفتند و قانون میگوید این مجوز، مجوز کسب و کار است باید برونددر دریا و کسی هم حق ندارد جلویشان را بگیرد. منتها شما گفتید که این قانون بین المللی است ما گفتیم باشه قانون بین المللی، چون اول کار است
سوال: الان چه کار کنیم، الان که میگویند ما نمیتوانیم تاریخ بدهیم درست است یا خیر؟
سیاح: درست نیست، همچنان که ما کوتاه آمدیم گفتیم باشد الکترونیک نیستید هنوز کاغذ دارید اشکال ندارد ما صبر میکنیم الکترونیکی شوید، البته اگر بخواهیم قانون را اجرا کنیم باید بفرستیمشان دادگاه و این جور جاها منتها نمیخواهیم دعوا راه بیندازیم هدف ما دادگاه بازی نیست، هدف این است که کار صیادان حل شود من از عزیزان سازمان بنادر خواهش میکنم صیادانی که در هرمزگان هستند در این گرما میخواهند سر سفره شان نان بیاورند مثل من و شما سر برج حقوقهای بزرگ نمیگیرند اینها پول ندارند مثل من و شما سربرج حقوق ندارند، سفره شان باید پر شود، خواهش میکنم به طور جهادی این طور که رویکرد این دولت است به آنها کمک کنید بطور جهادی بروید و این تائیدیهای که تا الان باید الکترونیک میکردید و نکردید، الکترونیک کنید تا مشکل این عزیزان حل شود.
سوال: اگر این رویه همچنان ادامه یابد، البته باز هم میگوییم ما مخالف فنی قایقها نیستیم، ما میخواهیم کارشان سرعت بگیرد
سیاح: میگویند قایق تائید نیست، خوب شرایطش چیست؟ اگر در درگاه نیاوردند یک جایی باید بنویسند که شرایطش چیست که هر روز یک چیز جدید اضافه نکنند، بگویند این شرایطش است و این هم مدارکش است و این تعداد روز هم صادر میشود.
سوال: شما خودتان بابت این موضوع وارد عمل نمیشوید؟
سیاح: چرا، الان هدف ما این است که این هشت هزار نفری که ثبت نام کرده اند زودتر به دریا بروندو ماهی بگیرند و سفره شان پر شود، هدف اول ما این است وقتی مشکل اینها حل شد انشاالله این فرآیند را هم درست میکنیم.
سوال: هدف این است که کار این صیادان عزیز راه بیفتد مجوزهایشان تسهیل شود، بحث تائید فنی کسی مخالف نیست حتما باید قایق هایشان تائید فنی شود بلکه مخالف این پیچ و خمهای اداری، هر روز این مدرک را بیاور، به این جا برو و برو آن جا، صیاد بنده خدا که این همه در این آفتاب سوزان زحمت میکشد زحمتش هدر نرود، باز هم این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.